It's Rite!
Betöltés...
A fura szövegszörny :) // Afu-Ra interjú
A Phat Entertainment megint kitett magáért: folytatta a megkezdett sort, és Jeru the Damaja után egy újabb brooklyn-i legendát hozott el a lelkes magyar közönségnek: Afu-rát, akinek ugyan egyiptomi eredetű neve van, de mégis talán a szó magyar jelentése jellemzi leginkább: a fura :)

A Phat néhány újítást vállalt be erre a buliba: party busz indult a Nyugatitól a helyszínre, illetve új volt a helyszín is (Dokk Café), ami sokaknak kellemetlen élményeket okozott a bárpultnál, viszont aki valaha hallotta a Dokk nevet az tudhatja, hogy Budapest (egyik) legnagyobb sznob-gyűjtője, ehhez mért árakkal. A szép számban megjelent vidéki hiphop rajongók (Szombathelytől Pécsen át Miskolcig..) ezt persze nem tudhatták és érthetően hüledeztek az árakon. A rutinosabb (vagy csak bp-i?) réteg vagy kocsival jött és nem ivott, vagy még a bejárat előtt kellő szintre emelte a véralkohol-szintjét, hogy átvészelje a belépéstől Afu fellépéséig az időt.. :)

Aktuális DMC bajnokunk, DJ Majestic (illetve DJ Gerysson) küldte a bulin a talpalávalót, majd beugrott haknizni a koncert alatt is és azt hiszem megállta a helyét.
Újítás volt még a 15 ezer forintos fődíjú seggrázó verseny is ami a nagyrészt fiúkból (férfiakból?) álló közönség körében nagy sikert aratott. Az Artos Csabi & Qka vs. Mc Gőz & Deego freestyle battle kellemesre sikeredett, az őket követő Connections fellépést viszont nem fogadta túl nagy lelkesedéssel a nagyérdemű, de remélhetőleg ez már azért volt, mert nagyon várták Afu-rát…. Ezt az ízig-vérig MC-t, aki egy nem egy mindennapi figura, egyéni stílussal, egyéni hanggal, egyéni hajjal (ami úgy néz ki mintha 4 madárpók gabalyodott volna össze valami csúfos balesetben). A később fergetegesre sikeredett fellépés előtt egy kellemes légkörű (enyhén csípős füstben álló..) szobácskában ültünk le beszélgetni vele:

HHH: Először 1994-ben Jeru The Damaja ”Mental Stamina” számában voltál hallható, majd több évnyi munka után 2000-ben jelent meg első albumod, a ”Body of The Life Force”. Hogy kezdődött a karriered, hogy ismerkedtél meg Jeruval illetve később Premierrel és az egész Gangstarr Foundationnal?
Afu:
Jeruval együtt nőttünk fel New York keleti részén. Ő már benne volt a zenei világban és később én is belecsöppentem a zenekészítésbe. Persze ez nem volt nekem új, mert mindig is reppeltem, és a hiphop rajongója voltam gyerekkorom óta, már kb. 13 éves koromtól szövegeltem. Jerunak elkötelezett szándéka volt, hogy pénzt csináljon a szövegelésből, vagyis bele akart fogni ebbe a sajátos üzletbe, és mivel állandóan együtt voltunk, így én is belecsöppentem. Elmentem vele turnéra, aztán amikor hazaértünk, abbahagytam az addigi melómat és én is belefogtam a hiphopba komolyabban. Az első szerződésemet 1997-98-ban kaptam meg a D&D Records-tól, és az első albumom 2000-ben jelent meg.
HHH: Ez az első albumod gyorsan a hiphop zene egyik klasszikusává lépett elő. Számítottatok ilyen sikerre amikor megjelentettétek? Mik voltak az elvárások?
Afu:
Amikor az megjelent, nem igazán tudtam sokat a zenei üzletről. Vannak ugye nagy könyvek amiket a zenei élet üzleti oldaláról írtak, érted? Én ilyeneket soha nem olvastam. Volt egy lemezszerződésem és amit tudtam az az, hogy jól tudok szövegelni, meg tudom hogy kell egy számot megcsinálni. Volt fogalmam egy-két dologról, mint például, hogy művészként saját tulajdonú kiadó kéne, saját tulajdonú terjesztés, de ahhoz nem értettem, hogy úgy is sikeres legyen a lemezem, hogy kikerül a boltokba. Szóval csak szövegeltem és csináltam a számokat, ez az amit az első albumomon hallanak az emberek. Tudtam szövegelni és kaptam egy lemezszerződést a világ egyik legjobb hiphop producerétől, DJ Premiertől, ott volt Jeru barátom, vagyis beindult a karrierem, úgyhogy az elmém is rástartolt. Ugyanakkor tudtam persze, hogy nem a legjobb szerződést írtam alá, érted, az első szerződésem, amikor aláírtam, tudtam, hogy nem a legjobb üzlet ami a világon létezik. Szóval tudtam, hogy nem ez a legeslegjobb, de mégis aláírtam mert ez volt előttem, ez volt az egyetlen lehetőség.
HHH: Ez is közrejátszott abban, hogy végül különváltak útjaitok a D&D kiadóval?
Afu:
Alapjában véve, a D&D Records és a KOCH, az értékesítő vállalat, nem tudták, vagy nem akarták pénzelni a harmadik albumomat. Minden kiadást ők ketten fizettek eddig, és azt mondták, hogy a harmadik albumot már nem vállalják be, mert a szerződésemben benne van, hogy a bevétel mennyi részét kapom én és ez nekik sok volt. A D&D, mint kiadó önmagában maradt volna velem, de egyedül nem tudja az értékesítést megszervezni, és ők nem találtak egy olyan új értékesítőt amin keresztül tovább együtt dolgozhattunk volna, úgyhogy elváltunk és a D&D és én is a magunk útját járjuk. Az előző kérdésre visszatérve, hogy mik voltak az elvárásaim? Nem is tudtam, hogy mit várjak… Az agyam nem ezen járt, érted?
HHH: Amikor felvételt készítesz, vannak már előre megírt szövegeid, vagy mindig ahhoz az instruhoz írod a szövegeidet, amit éppen meghallasz?
Afu:
Mindkettő… igen, mindkettő. Van amikor már előre megformált szövegem van amivel már dolgoztam sokat és csak kell alá egy zene, de van olyan is, hogy csak bemegyek a stúdióba, meghallgatom a zenét és írok rá egy szöveget. Pont néhány napja felvettünk egy-két számot és végig freestyleban lenyomtam.
HHH: Frankón? Albumra?
Afu:
Ja otthon PF Cuttin’ egyik mixtape-jére ment ez a cucc, de amúgy meg az új saját albumomon dolgozom. PF Cuttin’ és DJ Premier producerelik a zenét és valamikor a jövő év első negyedében várható, hogy megjelenik. Úgy tervezzük, hogy az album február első hetén jelenjen meg, és előtte kijön egy maxi szeptemberben. Most próbálunk magunktól beindítani egy kiadót a bandámmal a Perverted Monks-szal. Nem egy nagy kiadó lesz a dolog, nincs sok pénzünk, de saját zenénk lesz kiadva saját terjesztéssel. Guru is besegít néhány dologba.
HHH: Teljesen független, ”independent” lesz a kiadó?
Afu:
Igen, néhány cég segíteni fog benne, hogy a lemezek a boltok polcaira kerüljenek, aztán meglátjuk, hogy milyen sikere lesz. Szóval mostanában ezzel vagyok elfoglalva, csinálom az albumomat, próbálom elindítani a saját kiadómat, próbálom kezembe venni a saját sorsomat.
HHH: Az új albumot tehát PF Cuttin’ és Premier producerelik, kik lesznek a közreműködők?
Afu:
Ezen a napokban dolgoztunk éppen, elég esélyes, hogy Tony Touch közreműködik majd, meg Mystic. Nem’tom ismeritek-e őt itt, egy göndör hajú csaj, volt ez a száma, ”The Life” címmel. Rajta kívül még Tragedy Khadafi, meg persze a Preverted Monks szerepel együtt velem, illetve Kaos, egy kanadai srác.
HHH: Van már címe az albumnak?
Afu:
Afu-ra… Afu-ra valami… mittomén :) Na jó, nincs még, nem’tom mi lesz a címe, nincs még elképzelésem, egyenlőre dolgozom a zenéken és aztán meglátjuk, hogy a cím is kialakul.
HHH: Az egész világot beutaztad fellépésekkel az utóbbi években. Mi a véleményed a nemzetközi, azon belül is az európai hiphop felemelkedéséről?
Afu:
Kezdik behozni a hátrányt. Az európai hiphop scéna nagyon sokat fejlődött. A rossz dolog viszont, hogy szerintem egy idő után átszakadnak a gátak. Ezt úgy értem, hogy nemsoká eljön az az idő amikor minden kis cég aki hiphop promócióval foglalkozik, bulikat szervez, mindig egyre nagyobb és nagyobb neveket akar elhozni és megszerezni, és akkor azok az emberek akik olyan zenét csinálnak, amik egy underground hiphop bulin mennek, vagyis azok akik igazándiból előre viszik ezt a zenét, nem fognak tudni érvényesülni. Azok akik nem olyan ismertek de underground körökben van nevük és 3-400 embert megmozgatnak egy koncerten, azokat majd úgy akarják szerepeltetni, hogy 2000 ember előtt lépjenek fel, és ez nem jó. Ez volt Amerikában is, hogy túl sokat akartak a szervezők és mindig sokkal többet és sokkal többet…. Huhh… na.. hol is tartottunk? :)
HHH: Egy korábbi interjúban azt mondtad, hogy néha úgy érzed, hogy több rajongód van az USA-n kívül mint otthon. Még mindig így van ez?
Afu:
Ha a turnékról van szó akkor igen, ha arról beszélünk, hogy el kell menni valahova fellépni. Otthon is vannak interjúk meg eljönnek az emberek a fellépésre de más az egész, nem olyan fanatikusak. Ha pedig a lemezeladásokat nézzük, akkor pedig fordítva van, a nemzetközi eladásaim valamivel több, mint egyharmadát teszik ki az USA-beli eladásoknak.
HHH: Ehhez köze van akkor a disztribúciónak is, vagy akár az internetnek?
Afu:
Ezt hogy érted?
HHH: A lemezeladások… Például elég nehéz egy Afu-ra bakelitet beszerezni itthon, mert eleve kevés bolt van és ráadásul ritkák is a lemezeid, úgyhogy általában külön meg kell rendelni Amerikából vagy esetleg Németországból. Lehet, hogy több lemezt adnál el ha jobb lenne a terjesztés itt is?
Afu:
Igen, persze. A terjesztő első számú feladata az lenne, hogy a világon minden egyes lemezboltba eljusson az én lemezem és kikerüljön a polcokra. Persze ez nagyon sok pénz, ezért a terjesztő cégek kiválasztják a főbb célterületeket, és olyankor kimarad néhány kisebb piac, érted? De persze, alapjában véve ez disztribúciós probléma. Aztán az is lényeges, hogy milyen fajta szerződésed van, vagy a terjesztési része hogy néz ki a szerződéseidnek a lemezboltokkal, illetve a terjesztőkkel. Ha jó üzletet kötünk, akkor több lemezem kerül ki a boltokba és tovább lesz elérhető. A termék és a helyszín, ezek a marketing dolgok amik nagyon meghatározzák az eladás sikerét. Ismerek olyan srácokat akik nagyon jók és mégis csak 8000 albumot adtak el. Az én utolsó albumom Amerikában kb. 63000 példányban kelt el, Európában pedig kb. 14000 példányban, és itt kap értelmet az egész. Más az egész ha saját pénzből gazdálkodok vagy egy nagy terjesztő cég megelőlegezi nekem a pénzt és segít, amitől aztán sokkal több lemezt adok el és simán visszafizetem őket. Ez most pillanatnyilag a munkám, mert még nincs ilyen szerződésem, és 2005-re szeretnék mindent lerendezni, de ezúttal függetlenként. Aki pedig független előadóként tevékenykedik… Tudod annyi lemezkiadó van akik szerződéseket kínálnak. Azt hiszem ez mindenütt így van a világon, hiszen kiadók mindenütt vannak. A nagy kiadó a könnyebb út, de nem olyan jövedelmező. Függetlenként pedig csináld a saját dolgodat, szervezzed meg a saját bulijaidat, próbálj valahogy megküzdeni a piaccal mint a légy a pókhálóval. Ez a túltelítettség amúgy az amit nem szeretnék Európában. Ez az ami már kialakult Ausztráliában. Már nem is tudok fellépni Ausztráliában!
HHH: Miért nem?
Afu:
Mert ha nincs meg a megfelelő kapcsolatod, akkor nem hívnak meg. Annyi fellépő megy oda, mint pl. a De La Soul, a Gangstarr, a Pharcyde, szóval csak a nagyágyúk, és így nagyon nehéz fellépést kapni. Még nem találtam meg olyan embereket eddig, akiknek megvannak a megfelelő összeköttetéseik, vagy segíteni tudnának, de remélem előbb-utóbb sikerül, mert szeretnék mindenfelé utazni a világon, és megmutatni magamat az embereknek még az új albumom kiadása előtt. Lesz addig néhány mixtape, három-négy single jelenik meg, és közben pedig mindenfelé híresztelem, hogy tudják az emberek, hogy jön az új Afu-ra album. Ha megvan a saját kiadód és van terjesztőd és kiépül körülötted egy kis csapat akikkel együtt dolgozol akkor már nem olyan nehéz független előadóként működni, csak csinálnod kell folyamatosan a dolgod. Persze meg lehet próbálni a nagy lemezcégeket, de ha nem működik úgy, akkor is van lehetőség a sajátodat elkezdeni.
HHH: Kik azok az előadók akiket mostanában kedvelsz?
Afu:
Hú.. nagyon sokat szeretek. Nagyon nagyon sokat.
HHH: És van olyan akikkel együtt akarnál dolgozni de még nem volt eddig esélyed rá?
Afu:
Persze, egy csomóan… Ezek is nagyon sokan vannak :)
HHH: Azt hiszem elég sokan meghallgatnának Téged a Dilated Peoples-szel vagy a Jurassic 5-val.
Afu:
Komolyan? Úgy gondolod?
HHH: Igen, szerintem jól összeillenétek mert hasonló a stílusotok és a hangzásvilágotok.
Afu:
Erre nem is gondoltam… Szeretem őket, és véletlen ismerem is a srácokat személyesen…úgyhogy akármi lehet..
HHH: Egyszer azt mondtad, hogy Dre-vel akarsz dolgozni az OutKastből.
Afu:
Igen, ezt még akkor mondtam amikor még nem volt ismert banda az OutKast. Most őket nagyon felkapták, úgyhogy ő most túl nagy nekem, de tényleg érdekelne egy közreműködés André 3000-rel, mert szerintem briliáns zenéket csinál.
HHH: Korábban említetted, hogy egy ”erős” asszony áll mögötted és két gyerek. Az, hogy apa lettél, mennyiben változtatta meg az életedet és a hozzáállásodat?
Afu:
Minden amit teszek azt már értük teszem. Megváltozott a nézőpontom… ha pénzt keresek akkor azt azért keresem, hogy őket eltarthassam. Ha egyszer apa leszel, az ugyan nem változtat meg mindent, de nem lehetsz többé felelőtlen. Ha úgy veszem, alapjában véve amikor gyerekeim lettek akkor kötöttem igazán ”életbiztosítást”. Ez volt a legnagyobb változás. Azt akarod, hogy a gyerekeid felnézzenek valakire és amikor felnőnek érjenek valamit, és ebben az apának nagy szerepe van.
HHH: Mi lett a weboldaladdal?
Afu:
Az afu-ra.com-ra gondolsz? Azt lényegében a KOCH csinálta és amikor különváltunk ők abbahagyták a fenntartását. Majd újra fogom azt is indítani csak még nem volt rá idő.
HHH: Végezetül, üzensz valamit a magyar rajongóknak?
Afu:
Támogassátok továbbra a hiphop-ot, csináljátok a saját dolgotokat!

Ui.: További kérdésekről Afu-rával a következő Raplife magazinban olvashattok! Külön köszönet a Phat Entertainmentnek, akik nélkül ez az interjú és ez a koncert nem jöhetett volna létre!

aMGee

 Hozzászólások
Neved:
Hozzászólás szövege:
Kérlek írd be számjegyekkel az alábbi számot: nyolcvan-egy   hozzászólás

Kapcsolódó hírek
A hiphop.hu él! Felhívás! 2012. 09. 13 10:49:01
Montana a Bázis Store-ban 2012. 07. 31 14:40:47
Q-ROOTS - ÉLETELIXÍR videó 2012. 07. 12 06:44:58
Geriskillz videóklip 2012. 06. 27 13:14:51


NEWSRANK